SEA-marketing, wat is het?

Betaalde marketing is een belangrijk onderdeel van online zakelijk succes. Betaalde advertenties zijn zelfs een van de meest succesvolle en populaire methoden van digitale marketing.

Dus wat is SEA in marketing? SEA in digitale marketing verwijst naar de strategie om te betalen voor advertenties in zoekmachines zoals Google, Bing, Yahoo, enz.

SEA, of ‘search-engine-advertising’, verwijst naar een vorm van betaalde marketing die bedrijven helpt hun advertenties onder de aandacht van zoekers te krijgen door te betalen om hun advertentie bovenaan de zoekresultaten te krijgen. Het is een vorm van pay-per-click advertising (PPC) waarbij marketeers bieden op relevante zoekopdrachten en betalen voor elke klik die hun advertentie ontvangt. Deze definitie van SEA verwijst naar een marketingstijl op basis van betaalde advertenties, waardoor het anders is dan SEO (dat zich alleen richt op organische resultaten op basis van betere prestaties van zoekalgoritmen).

Veel marketeers verwijzen naar deze stijl van adverteren als ‘PPC’- of ‘betaald zoeken’-advertenties, en SEA-marketing is over het algemeen uitwisselbaar met deze termen. PPC verwijst echter naar een algemeen gedefinieerd model voor advertenties dat overal op internet wordt gebruikt, niet alleen in zoekmachines. In feite verschijnen advertenties in pay-per-click-stijlen niet alleen in zoekmachines, maar ook in populaire sociale-mediaplatforms, zoekwinkelkanalen, websites van derden van advertentiepartners, video’s en meer.

De betekenis van SEA-marketing verwijst specifiek naar de stijl van PPC-advertenties die zoekmachines aanbieden. Deze SEA-definitie gaat over advertenties die worden weergegeven in Google of Bing.

Wat is SEA in marketing?
Heb geduld met ons, want we gaan nog meer acroniemen gebruiken! SEA verwijst naar “zoekmachineadvertenties” die bestaat als een tak van SEM.

SEM verwijst naar zoekmachinebeheer, de overkoepelende term voor de wereld van marketing die zowel SEO als PPC omvat, waar merken en bedrijven zoekmachines gebruiken voor bedrijfsgroei en om meer verkeer naar hun site te krijgen. SEM omvat zowel SEO als SEA-marketing (zie wat we bedoelden met de afkortingen?).

En zoals hierboven uitgelegd, verwijst deze definitie van SEA digitale marketing specifiek naar advertenties die werken volgens het pay-per-click-model. Elke keer dat een zoeker op uw advertentie klikt, betaalt u het biedingsbedrag (meestal ergens tussen een paar cent en maximaal een paar dollar).

Door te bieden op zoektermen, strijden marketeers om de mogelijkheid om hun advertenties te laten weergeven in zoekresultaten voor belangrijke zoektermen die relevant zijn voor hun bedrijf. Omdat Google en Bing dit soort advertenties alleen als PPC aanbieden, begrijpen de meeste mensen dat ‘SEA-marketing’ en ‘zoekmachine PPC’ in wezen hetzelfde betekenen.

Hoe SEA-marketing online werkt
Vorig jaar passeerde SEA betaald zoeken organisch zoeken als de belangrijkste methode voor het genereren van inkomsten in online marketing. Uit gegevens blijkt dat maar liefst 65% van de mensen op advertenties klikt wanneer ze aankopen doen, vooral bij zoekadvertenties.

Om SEA-marketing met Google te doen, moet u Google Ads (voorheen AdWords genoemd) gebruiken en voor Bing moet u een Microsoft Advertising-account gebruiken. Beide platforms zijn gratis te gebruiken, maar de advertenties zelf werken op basis van een door de gebruiker verstrekt budget dat het pay-per-click-biedsysteem voedt.

Aangezien deze advertenties zijn gebaseerd op biedingen en op de ‘kosten per klik’, zijn de kosten voor het weergeven van deze advertenties alleen gebaseerd op uw persoonlijke budget. Voor zakelijke websites die snel inkomsten willen genereren, is digitale marketing van SEA een goede strategie en hebben ze de vrijheid om hun budget in te stellen op wat ze maar willen. Inkomstengroei en succes vinden bijna onmiddellijk plaats in vergelijking met organische zoekmarketing, maar het zal beter zijn naarmate u agressiever bent.

Een van de beste voordelen van SEA-marketing is dat het zeer snel resultaten oplevert.

Voor SEA online marketing op Google hebben adverteerders een account nodig om advertenties via het Google Ads platform te laten lopen. Voor Google worden de daadwerkelijke positie en prestaties van advertenties bepaald door een rangschikkingssysteem genaamd ‘Advertentierangschikking’ dat zowel uw biedingsbedrag als de kwaliteitsscore van uw site gebruikt, samen met een paar andere factoren. Het advertentiesysteem berekent uw advertentierangschikking op basis van deze factoren, samen met de verwachte advertentieprestaties, relevantie, ervaring op de bestemmingspagina en meer.

Dit betekent dat biedingen niet de enige manier zijn om een ​​toppositie te behalen of de zoekwoordveiling te winnen. Zelfs als uw concurrenten meer betalen, kunt u de veiling nog steeds winnen als uw advertentie of bestemmingspagina als beter wordt beschouwd. De advertentierangschikking wordt onmiddellijk herberekend telkens wanneer een veiling plaatsvindt (miljoenen keren per dag!).

SEA werkt op Bing grotendeels op dezelfde manier, maar advertenties worden gemaakt en uitgevoerd via het Microsoft Advertising-platform.

SEA-marketing met winkelresultaten voor producten
Er is een andere stijl van adverteren die e-commercebedrijven en retailers kunnen gebruiken voor betere productprestaties.

Google en Bing bieden beide betaalde ‘shopping’-resultaten voor SEA-marketing. Deze resultaten werken als een stijl van advertenties die producten en artikelen die te koop zijn rechtstreeks in zoekresultaten weergeven. Dit soort advertenties zien eruit als productvermeldingen en verschijnen in zoekmachines, meestal voor zoekopdrachten met betrekking tot producten of winkelartikelen. Deze advertenties functioneren als een functie waarmee gebruikers producten van verschillende retailers kunnen bekijken, allemaal op één pagina, zonder rechtstreeks naar afzonderlijke websites te hoeven navigeren (zoals op een eCommerce-marktplaats zoals Amazon of Ebay).

Google offers shopping product ads only through its Merchant Center platform, businesses can set up their SEA paid-search campaigns through this free platform – after they port the required product details. Bing Shopping campaigns have to be created through the Microsoft Merchant Center (MMC).

Google Shopping SEA marketing offers 3 types of ads:

Regular Product Shopping ads are the main form of listing and appear in the product listing section under the main “Shopping” tab.
Showcase Shopping ads can be created in Google ads by grouping related products together in Ads or in the Google Ads API. One of the main benefits of Showcase ads is that they allow marketers to showcase a range of their products for a single broad search term, in effect showcasing their full range of options.
Local catalog ads. These are created with feed data from local inventory ads to engage shoppers on the Google Display network. They help drive traffic for local stores.
Another option within Google Shopping is for ads to appear on “surfaces across Google.” This SEA marketing option means businesses can put their paid product advertisements across various areas of Google including image search, the main Shopping tab, Google Lens, and regular search carousels.

Businesses must set up their search-ad campaigns in Google Merchant Center or in Microsoft Merchant Center.

Het belang van zoekwoorden in SEA-marketing
Zoekwoorden vormen de kern van zoekadvertenties, aangezien advertenties zijn ontworpen om te worden weergegeven voor specifieke, relevante en vaak handmatig geselecteerde zoekopdrachten.

Zoekers zijn letterlijk het hele punt van zoekmachines – en het PPC-advertentiesysteem van Google werkt op basis van het weergeven van de juiste advertenties voor de juiste zoekopdrachten. Dit advertentiemodel zou niet werken als advertenties willekeurig zouden verschijnen. Het zou bijvoorbeeld niet logisch zijn voor een bedrijf in de bouwmachines om hun advertenties te laten verschijnen voor iets als ‘badpakken te koop’. Ze zouden geen enkele klik krijgen!

Zoekwoordonderzoek helpt merken om te kiezen voor welke zoekopdrachten ze verschijnen.

Zoekwoordonderzoek is een cruciaal onderdeel van SEA online marketing, aangezien marketeers betere resultaten zullen behalen met nauwkeuriger, meer verkeer en minder concurrerende zoekwoorden. Gelukkig geven zoekmachines marketeers tools voor trefwoordonderzoek (zoals Google’s Keyword Planner).

En voor effectievere PPC-campagnes kunnen PPC-advertenties worden verfijnd met behulp van prestatiefeedback van klikfrequentie, vertoningen, kosten per actie (CPA) en geschatte return-on-ad-spend (ROAS), waardoor marketeers inzicht krijgen in hoe goed hun advertenties presteren en hoe goed hun zoekwoordonderzoek is. Dit betekent dat het uitvoeren van diepgaand zoekwoordonderzoek en het isoleren van hoogwaardige, intentiegedreven zoekwoorden belangrijk is voor SEA-marketing.

De hoge ROI van SEA online marketing
Een van de redenen dat betaalde zoekmachineadvertenties zo gewoon zijn, is dat het een van de meest succesvolle vormen van digitale marketing is. Zijn populariteit wordt gedreven door een geweldige ROI.

Google verklaart beroemd dat op pay-per-click gebaseerde SEA-marketing over het algemeen gemiddeld $ 2 aan inkomsten oplevert voor elke $ 1 die wordt uitgegeven. Deze 100% ROI komt voort uit het feit dat zoekadvertenties kunnen worden afgestemd op specifieke doelgroepen, specifieke zoekwoorden, en ze verschijnen in de top 3 van zoekresultaten, wat betekent dat ze daar maar liefst 40% van alle klikken ontvangen die afkomstig zijn van zoekopdrachten motoren.

Bovendien hebben sitebezoekers die afkomstig zijn van betaald SEA-zoekverkeer 1,5x meer kans om te converteren. Volgens onderzoek van Wolfgang Digital is digitale marketing van SEA nu het enige kanaal dat de meeste inkomsten genereert. Daarom is PPC-marketing belangrijk voor zoveel online bedrijven.

Moet je een reclamebureau inhuren?
Veel bedrijven zijn zich misschien bewust van de waarde van pay-per-click-advertenties, maar weten misschien niet waar ze moeten beginnen. Het is mogelijk om intern zoekmachine-advertenties uit te voeren en voor bedrijven om hun PPC zelf te beheren

Dat betekent niet dat het de beste keuze is.

Google en Bing bieden advertentieservices waarmee bedrijven hun advertenties zo breed of beperkt kunnen weergeven als ze willen. En aangezien er geen minimumbudget vereist is voor SEA-advertenties in pay-per-click-stijl, is het voor sommige bedrijven gemakkelijk genoeg om zelf kleine campagnes uit te voeren. Omdat SEA-marketing zo’n waardevolle en succesvolle strategie is, kiezen veel bedrijven ervoor hun inspanningen uit te besteden aan een bureau dat PPC-advertentieservices levert.

Maar waarom zou u PPC-beheerexperts inhuren?

Het belangrijkste voordeel van het inhuren van een PPC-bureau is dat ze kennis en ervaring bieden die uw team misschien niet heeft. Ze kunnen snel een campagne opzetten zonder het proces te moeten doorlopen. Ze hebben ook toegang tot tools en technologie die nodig zijn voor professioneel campagnebeheer, het bijhouden van prestaties en rapportage die u kunnen helpen begrijpen hoe betaalde SEA-zoekadvertenties uw bedrijf helpen de KPI’s te bereiken.

Een ander groot deel van de reden waarom veel bedrijven de voorkeur geven aan PPC-services, is dat een bureau een toegewijd accountbeheerteam biedt dat het volgende kan bieden:

Google Ads-account instellen, beheren en campagneafhandeling (starten en beëindigen van campagnes).
Controle op campagnefactoren zoals zoekwoorden, uitsluitingszoekwoorden, biedingen, advertenties en bestemmingspagina’s.
Aanpassingen voor uw advertenties en inhoudssuggesties voor optimalisatie van de kwaliteitsscore en een betere advertentierangschikking.
Budgetaanbevelingen, prognoses en advertentietesten om de doelen van uw bedrijf te bereiken.
Maandelijkse rapportage over accountprestaties.
Slecht presterende, dure advertentiezoekwoorden verwijderen/vervangen om inefficiënte advertentie-uitgaven te verminderen en budget te besparen.

Hoe gaan SEA-marketing en SEO samen?
Er is natuurlijk een groot verschil tussen SEO en SEA. Adverteren in zoekmachines is afhankelijk van betaalde resultaten, op maat gemaakte advertentieteksten, goedkeuring van advertenties en verschillende andere factoren. Maar SEO functioneert in de wereld van ‘organisch’ verkeer en werkt volgens principes die zijn ontworpen om een ​​site te optimaliseren en het algoritme van de zoekmachine de rest te laten doen.

Bedrijven hebben veel meer controle over hun PPC-advertenties, en niet zo veel directe controle over de vraag of algoritmen van zoekmachines hun SEO erg goed vinden.

Deze twee marketingstrategieën gaan echter goed samen en kunnen elkaar ook echt helpen. De meeste bedrijven zijn het erover eens dat het het beste is om beide te doen. Per slot van rekening richt u zich in beide gevallen op dezelfde zoekers.

Hoewel er geen directe link is tussen SEA-marketing op Google/Bing en SEO, is de kans groter dat bedrijven die beide optimaliseren, ook hun organische verkeer verbeteren. Dit komt omdat er eigenlijk veel overlap is tussen SEA en SEO. Als u hetzelfde zoekwoordonderzoek en dezelfde zoekwoorddichtheid uitvoert, bent u al halverwege de belangrijkste strategieën voor zowel SEO als PPC.

Bedrijven die hun website en hun inhoud op de site optimaliseren voor een betere kwaliteitsscore, eindigen vaak per ongeluk met het optimaliseren van hun site voor betere SEO. Bovendien kan een campagne met betaalde zoekadvertenties bedrijven helpen hun backlinks te vergroten, merkherkenning te krijgen en tot meer shares te leiden, wat allemaal de SEO kan verbeteren.

SEA online marketing biedt snelle resultaten
Zoekmachineadvertenties hebben nog een ander voordeel, omdat ze vrijwel onmiddellijk resultaten opleveren. Dit is een groot deel van hun populariteit in marketing. Zodra een advertentie is goedgekeurd en live gaat, wordt deze meteen weergegeven op de pagina’s met zoekresultaten van zoekmachines.

En omdat advertenties prominenter zijn, bieden ze een zeer goede CTR en dat betekent een veel snellere verkeersgroei. Voor zoekadvertenties op Google of Bing stellen adverteerders hun advertenties in via de portal van elk platform, zetten ze hun advertentiecampagnes/advertentiegroepen op, stellen ze een budget op en bepalen vervolgens hun advertentieparameters. En dat is het! Zodra dat is gebeurd, kunnen ze advertenties gaan weergeven.

Deze snelheid heeft wel een prijs – dat is slechts een deel van de definitie van SEA. Maar het betekent allemaal snellere verkopen en de mogelijkheid om meteen aan miljoenen gebruikers van zoekmachines te verschijnen.

Deze stijl van marketing is ook ideaal voor specifieke KPI’s waar langzamere soorten digitale marketing niet zouden werken. Het is ideaal voor:

Een nieuw bedrijf of nieuwe site lanceren die geen merkreputatie heeft.
Nieuwe producten uitbrengen en productherkenning krijgen.
Tijdens seizoensevenementen, kortlopende verkopen of vakanties.
Bij uitbreiding naar een nieuwe niche in de branche.
Om snel cashflow of sales te genereren.
Om interesse te wekken voor een evenement of een deadline.
Om merkherkenning te helpen bevorderen wanneer u concurreert met een dominante concurrent.
Of gewoon in het algemeen, om een ​​multichannel internetmarketingstrategie te subsidiëren.

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.