linkbuilding

Waarom is linkbuilding zo controversieel?

het is geliefd. Het is gehaat. Het wordt gepromoot en bekritiseerd. En naar mijn mening is het verkeerd voorgesteld en verkeerd begrepen.

Linkbuilding is in algemene zin een marketingtactiek die nauw samenhangt met zoekmachineoptimalisatie (SEO). Het idee is eenvoudig. Maak links die verwijzen naar specifieke pagina’s van uw website, met behulp van externe domeinen (en bij voorkeur met hoge autoriteit). Sta deze links toe om verkeer onmiddellijk naar uw pagina’s te leiden. Profiteer na verloop van tijd van de verhoogde “domeinautoriteit” die deze links u geven en vergroot uw kansen om hoog te scoren in zoekmachines.

Een geruit verleden

Je zou kunnen zeggen dat linkbuilding een bewogen verleden heeft. Sinds de oprichting heeft het zoekmachine-algoritme van Google bij voorkeur sites gerangschikt die een hoge mate van betrouwbaarheid vertoonden, met behulp van een systeem dat bekend staat als PageRank. In een vroeg stadium berekende PageRank eenvoudigweg de autoriteit van een website op basis van het aantal links dat ernaar verwijst en de autoriteitsniveaus van de verwijzende bronnen.

Agressieve beoefenaars werkten snel om hiervan te profiteren, in wezen spamden links om hun ranglijst snel te verbeteren. In dit tijdperk zou het gepast zijn geweest om linkbuilding als een plaag op het web te bestempelen.

Gerelateerd: 7 beste SEO-tools om u te helpen hoger te scoren in Google

Maar sindsdien heeft Google ontwijkende en beschermende maatregelen genomen. De zoekmachine is nu uitgerust met algoritmewijzigingen en verbeteringen die de linkkwaliteit kunnen detecteren – en iedereen die links spamt of de ervaring van de gemiddelde gebruiker in gevaar brengt, kan worden bestraft. Tegenwoordig worden alleen “goede” links beloond.

Schemers en de moderne black hat-ring

Dat weerhoudt link-intriganten en andere ‘black hat’, onethische SEO-professionals er natuurlijk niet van om slechte links te gebruiken om de ranking te verbeteren. Google schetst een verscheidenheid aan linkschema’s die het als schendingen van de servicevoorwaarden beschouwt, zoals het rechtstreeks omwisselen van geld voor links of het gebruik van geautomatiseerde systemen om blindelings links te bouwen.Schemers en de moderne black hat-ring
Dat weerhoudt link-intriganten en andere ‘black hat’, onethische SEO-professionals er natuurlijk niet van om slechte links te gebruiken om de ranking te verbeteren. Google schetst een verscheidenheid aan linkschema’s die het als schendingen van de servicevoorwaarden beschouwt, zoals het rechtstreeks omwisselen van geld voor links of het gebruik van geautomatiseerde systemen om blindelings links te bouwen.

Er is niet veel zoekwerk voor nodig om bedrijven te vinden die op een agressieve en goedkope manier links willen bouwen, zonder rekening te houden met inhoud, context of algehele linkkwaliteit. Hierdoor zijn veel mensen weggelopen met de verkeerde opvatting dat alle linkbuildingbedrijven – en misschien alle SEO-professionals – zich op deze manier bezighouden met linkbuilding.

Gerelateerd: 7 redenen waarom SEO belangrijk is voor elke startup

Dit is niet het geval. De meeste moderne SEO-professionals zijn buitengewoon voorzichtig met linkbuilding, waarbij de gebruikerservaring zoveel mogelijk behouden blijft. En alle link-spammers en intriganten worden uiteindelijk gepakt en bestraft.

Het link-inkomsten versus linkbuilding-debat

Er is ook controverse vanwege een aanhoudend debat over het verdienen van links versus het opbouwen van links – zelfs met de ethische beperkingen van “witte hoed” SEO als prioriteit in beide kampen.

De moderne benadering van het bouwen van white hat-links is om te vertrouwen op redactionele links en andere links die een natuurlijk bijproduct zijn van goed geschreven, gebruikersvriendelijke inhoud. Met andere woorden, het schrijven van inhoud en het tevreden maken van gebruikers is prioriteit één — en links zijn prioriteit twee.

Link-verdieners suggereren dat deze maatregelen nog steeds niet genoeg zijn, en geven er in plaats daarvan de voorkeur aan alleen links te cultiveren door passief verdienen. Meestal betekent dat het schrijven van geweldige inhoud op de site, het promoten ervan en het opbouwen van relaties zodat mensen er op natuurlijke wijze naar linken.

In werkelijkheid zijn beide benaderingen natuurlijk, ethisch en effectief.

Is de controverse terecht?
Dus is de controverse verdiend?

Hier is mijn standpunt. In sommige opzichten is de controverse niet verdiend, omdat linkbuilding niet altijd een slechte strategie is. Maar omdat er zoveel verschillende manieren zijn om linkbuilding te benaderen, en omdat er altijd enige onduidelijkheid is als het gaat om digitale marketingethiek, is er zeker ruimte voor kritiek en debat.

Overweeg de feiten:

Linkbuilding ethiek kan dubbelzinnig zijn. Om te beginnen is het moeilijk om te beweren wat ethisch is en wat niet. Als het iets waardevols oplevert voor een gebruiker, is het dan standaard ethisch? Wordt ethiek uitsluitend bepaald door wat in aanmerking komt voor een Google-sanctie?
Er is een grote kloof tussen de beste en slechtste linkbuilding-tactieken. Alle tactieken voor linkbuilding vallen ergens op het ethische spectrum. Sommige verdienen een verschrikkelijke reputatie, terwijl andere meer gepromoot zouden moeten worden. De kloof tussen de smerigste spam-tactieken en de beste, meest passieve tactieken is groter dan de meeste mensen denken.
Links zijn waardevol voor iedereen als ze correct zijn gebouwd. Als het goed wordt uitgevoerd, kan linkbuilding goed zijn voor alle betrokkenen. Websites krijgen meer zichtbaarheid en verkeer. Uitgevers zien er beter uit. Gebruikers krijgen meer informatie. Iedereen wint.
Links blijven een praktische noodzaak in SEO. Het is bijna onmogelijk om te rangschikken zonder een solide backlinkprofiel – dus in sommige opzichten is linkbuilding onontkoombaar.
Wat mij betreft is linkbuilding allesbehalve een vereiste als u wilt dat uw site in de moderne tijd de zichtbaarheid en het inkomend verkeer vergroot. En omdat er “goede” en “slechte” manieren zijn om linkbuilding te benaderen, zou linkbuilding zelf niet het doelwit moeten zijn van eenzijdige rancune. Wanneer het correct wordt gedaan, heeft linkbuilding het potentieel om oprecht en voordelig te zijn voor alle betrokken partijen.

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.